Home office - avagy a kanapés munkaállomás?
A hazai vállalkozások új működési modelleket vezettek be, vagy gőzerővel a kialakításukon dolgoznak. A home office most létkérdés, azokban a szektorokban ahol ez megoldható.
Amennyiben munkajogi oldalról vizsgáljuk, az otthoni munkavégzés két formájára akkor van lehetőség, ha a feladatok jellege alapján a munkavállaló otthon, számítástechnikai eszközök használatával, a munka eredményét azok segítségével, elektronikusan továbbítva tudja végezni munkáját. A távmunkával a Munka törvénykönyve külön foglalkozik, míg a home officera nem vonatkozik külön jogszabály.
Nagyon is érzékeljük akár saját bőrünkön is megtapasztalva, hogy a bevezetés kapcsán fölöttébb vegyes tapasztaltok és visszajelzések jönnek szembe velünk munkáltatói és munkavállalói oldalról egyaránt. Vannak dolgozók, akik évek óta odahaza távmunkában dolgoznak, vagy alkalmanként home office rendszerben, ők feltételezhetően könnyebben tudtak alkalmazkodni a kialakult helyzethez, a napi rutinhoz, munkaidő beosztáshoz. Azonban vagyunk jópáran, akiknek a munkában való elmélyülés igazi zsonglőrködést jelent. A helyzet teljesen új kihívások elé állított bennünket, mert pl. egy másfél szobás lakásban vagyunk összezárva hetek óta a családdal és ugyanazzal a kanapéval, egy laptoppal, pedig legalább háromra lenne szükség, nyakunkba szakadó háztartással, a ránk rakódó karantén kilókkal, bevásárlással, idős szülők gondoskodásának terhével, a jövőbeni bizonytalanság súlyával. Meg kell küzdenünk az állandó 24 órás online jelenléttel, ahol elmosódik a munka és a magánélet határa. A lakás minden pontja egyik napról a másikra munkaállomássá vált, okoseszközeinkre száguldó gyorsasággal óránként érkeznek a levelek, felugró chat ablakok, pittyegnek a készülékek.
Ebben a káoszban végül miért érdemes figyelnie a vezetőnek kollégáira?
Minden dolgozónak más a saját megküzdési stratégiája és jelen helyzetben az első számú vezető, cégtulajdonos, HR vezető, felsővezető, középvezető, nem tehet mást, minthogy az „egy hajóban evezünk” kommunikációs stratégiát alkalmazza és világos érthető kereteket és szabályokat biztosít dolgozói számára.
Fontos, hogy a vezető legyen jelen a dolgozó életében, legyen elérhető. A jól strukturált, hatékony és tudatos kommunikációra most még inkább szükség van.
Különösen fontos, hogy tiszta kereteket biztosítson. Meg kell oldania, hogy a kollégák távmunkában is tudjanak szóban egyeztetni, képernyőn keresztül kommunikálni egymással. Tudnunk kell egymásról, arról, hogy mi van a céggel, hol tart a projektünk, mi van a dolgozó fejében. Éppen ezért elengedhetetlen legalább heti egyszer vagy igény esetén akár többször olyan célirányos csoportmegbeszéléseket tartani, ahol a feladatok és felmerülő kérdések, elakadások átbeszélése, várhatóan a következő lépések megbeszélése zajlik. A megbeszélés keretében kérdezzük meg a dolgozótól hogy van, mennyire érzi magát hatékonynak, mitől tudná nyugodtan és eredményesen végezni munkáját, kérjünk tőle visszajelzést arra vonatkozóan milyen elakadásai vannak, miben kell neki segítség, mit vár tőlünk vezetőtől. Vegyük komolyan a jelzéseit, mert azokból jelentős gondok adódhatnak hosszútávon.
Nem született mindenki informatikai gurunak. Éppen ezért, ahhoz, hogy a munkavállaló haladni tudjon feladataival, a vállalatnak ki kell alakítania megbízható, hatékonyan működő informatikai rendszerét, melybe beletartozik az is, hogy a vezető időt szánjon arra, hogy a különböző online felületek, belső rendszer használatának elsajátítását megtanulja a kolléga. Szintén fontos, hogy informálja őt arról is, hogy elakadás esetén kihez tud segítségért fordulni.
A dolgozók különböző élethelyzetben vannak, akad közöttük olyan, aki könnyen veszi az akadályokat és nem jelent számára problémát a család és az otthoni munkavégzés összeegyeztetése, de vannak olyanok is, akik most a túlélésre játszanak és örülnek annak, hogy két emailküldés, vevői/partneri telefonhívás között jut 20 percük arra, hogy az ebédet az asztalra tegyék vagy éppen az online matekóra becsekkolásához hozzásegítsék gyermeküket.
Eddig az otthonlét elsősorban a családot és a szabadidőt jelentette, most hirtelen a munkát, az irodát jelenti. Bízzunk beosztottunk munkatempójában, felelősségvállalásában, legyünk türelmesebbek és megértőbbek. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy elfogadható, ha a dolgozó napokra eltűnik, nem jelentkezik, azonban a jelen helyzet megkívánja tőlünk, hogy nagyobb rugalmasságot kínáljunk kollégáink számára a munka-magánélet egyensúly lehetőségének megteremtésében.
Szerző: Kulhanek Mónika, HR tanácsadó, IFKA Közhasznú Nonprofit Kft.
2020. április 20.
A kép illusztráció, forrása: www.pixabay.com